30. ledna 2016

Proč a jak se učit cizí jazyky

zdroj


4 důvody, proč se učit cizí jazyk(y)

  • Cestování
Při cestování je to nutnost. Je dobré znát alespoň nějaké základní fráze, protože stát se může cokoliv.  I když si třeba říkáte, že přece jedete na dovolenou s cestovkou, která všechno zařídí za vás.

  • Hudba, filmy, knihy
Vědět o čem je vaše oblíbená písnička je celkem užitečný ( :D ) a fakt, že většinu filmů dabing kazí, je celkem známý. Dokázat přečíst knihu v originále také není úplně k zahození, ale tyto znalosti spíš využijeme k získávání informací ze zahraničních médií. 

  • Práce
Určitě jste si všimli, že čím dál tím víc firem požaduje po svých zaměstnancích znalost angličtiny na dobré úrovni a často je výhodou i zvládání druhého jazyka. Pokud umíte jazyk, který u nás není obvyklý (srbština, estonština,...) máte velkou šanci stát se překladatelem/tlumočníkem a podle mě je taková práce velmi zajímavá :-)

  • Dobrý pocit
Poslední bod neplatí u všech, ale z vlastní zkušenosti vím, že někteří mají dobrý pocit z toho, že umí něco, co ostatní ne, anebo to zvládají lépe. Učme se tedy pro dobrý pocit! :D

Jaký cizí jazyk si mám vybrat?
Šest nejpoužívanějších jazyků je: čínština, angličtina, španělština, arabština, hindština a ruština.. Pokud vám jde o to, aby vám byl další jazyk především  užitečný, vybírejte z těchto. Pokud jste byli na dovolené třeba v Římě a italština se vám zalíbila, klidně jí dejte šanci, cizí jazyk se učí líp, když k němu máte kladný vztah. A budete mít motivaci v tom, že když příště váš milovaný Řím opět navštívíte, dokážete se lépe domluvit :-).

Který jazyk je nejlehčí? 
Záleží na tom, jak je podobný našemu mateřskému jazyku, jak v gramatice tak ve vyslovování jednotlivých písmen. My můžeme říct o polštině, že je jednoduchá, to samé ale nemůže říct někdo z Japonska. Ten může říct, že mu zase příjde jednoduchá čínština...
JAK SE TEDY UČIT?
Musíte vědět, co vám vyhovuje.
Líbí se vám učit se tak, že hlavně čtete a píšete? = VIZUÁLNÍ TYP
Posloucháte raději nahraná slovíčka a sledujete rádi videa? = AUDITIVNÍ TYP
Kartičky, práce ve skupině, projekty? = POHYBOVÝ TYP

VIZUÁLNÍ TYP: Zřejmě si pamatujete nejlíp to, co vidíte. Můžete se učit doma s pomocí učebnice a slovníků, dobrou pomůckou jsou lepící papírky - nápíšete na papírek třeba "räppänä" (finsky okno) a nalepíte papírek na okno. Pokud vám ostatní členové domácnosti nebudou papírky strhávat :D, za tři dny budete umět pojmenovat nábytek. Dobrou pomůckou jsou také fixy a zvýrazňovače.

AUDITIVNÍ TYP: Pro vás je vhodné učit se cizí jazyk jak doma, tak na kurzech. Protože si pamatujete hlavně to, co vám někdo řekne, máte vyhráno (pokud lektora opravdu posloucháte a soustředíte se). Doma můžete využít nespočetné množství audio a video kurzů, můžete si nahrát třeba skloňování nějakého slova a pouštět si to do sluchátek. Opakujte si nahlas. Číslice si zpívejte na nějakou známou melodii tak, jak jdou po sobě. Učíte se třeba francouzsky? Využijte písniček! Ať už to bude Edith Piaf nebo Stromae.

POHYBOVÝ TYP: Nejvhodnější metodou učení pro vás je přihlásit se do kurzu. Potřebujete motivaci, odezvu od ostatních, sedění o samotě s knížkou není nic pro vás. Po dlouhé době čtení nebo poslechu ztrácíte pozornost.  Zkuste si zahrát v nějaké scénce, při učení se pohybujte, vystřihujte, lepte, zkuste něco uvařit nebo vyrobit podle návodu v cizím jazyce...

Které cizí jazyky se učíte? Které se vám líbí a chtěli byste se je naučit? :)

Btw.: S tímto článkem souvisejí další dva, které mám rozepsané a jsou (skoro) připravené k vydání. První článek o tom, proč miluju Finsko a proč finština lahodí uším potřebuje doladit, nicméně mám nachystaný ještě článek o tom, jak mi škola zničila naděje, který je celkem dost kontroverzní a vlastně v něm jenom kritizuju systém, který panuje na na některých školách (a hlavně na té mojí, ehm). I po vyškrtání všech sprostých slov je pořád nevybíravý, ale i přesto si myslím, že ho stejně "vypustím do světa". So... stay tuned.

14 komentářů:

  1. Já se učím anglicky a německy ve škole, ale líbí se mi nejvíc francouzština. :)
    Ten článek o škole vydej, myslím že budeme mít stejný názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se učím ve škole anglicky a rusky, a mimo školu německy a finsky :) Líbí se mi španělština, takže bych se k ní chtěla nějak dostat :D.
      A s tou školou uvidím... nerada bych někoho urazila :D...

      Vymazat
  2. Učím se Anglicky a Francouzsky a chci začít ještě s němčinou :D bohužel se necítím jako ani jeden z tvých typů, ale určitě se z nich inspiruji :D .
    http://thereviewsforbooks.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje sestra se taky učí francouzsky a po nahlížení do jejich sešitů a učebnic musím říct, že respektuju všechny, co se na francouzštinu dali! :D

      Vymazat
  3. Já se asi rok a půl teď učím francouzsky a musím říct, že jsem si ten jazyk zamilovala. Baví mě to i ve škole, což oceňuji, jelikož ruština ani angličtina mě jako předměty nikdy nebavily. Jen je tam na mě trochu pomalé tempo, takže se učím napřed.
    Pak se snažím naučit se český znakový jazyk, ale není tak snadné se to učit jen tak z fleku, takže přemýšlím o nějakém kurzu.
    Nicméně přemýšlím, že bych si přihodila z volného času ještě nějaký jazyk, nějaký více neobvyklý. (Ano, chci umět něco, co jen tak někdo neumí. :D )Jak se učíš jazyky mimo školu - máš nějaké knížky, aplikace, někdo ti pomáhá? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt je nejlepší, když ten jazyk sedne, protože se pak učí skoro sám ^^

      Knížky si půjčuju v knihovně, máme tam celkem dost velkou část zaměřenou na jazyky (vím, že by to chtělo nějaký super užasný název, ale je tam prostě nápis "jazykověda" :D) a kromě učebnic tam jsou i knížky v originále - hlavně pohádky, aby to bylo jednoduchý :D. To používám na němčinu. V knihkupectví je taky celkem dobrý výběr, viděla jsem tam kromě angličtiny francouzštinu, němčinu, italštinu, španělštinu a teď nevím jestli japonštinu nebo čínštinu (?) takže si myslím, že to je celkem dobrý start, navíc mají některý učebnice přiložený cédéčka :D. Finštinu bohužel nemají ani v knihovně, ani v knihkupectví a jediný kurzy finštiny v ČR jsou v Praze, to jsem vyloučila hned, protože bydlím tak trochu na jiným konci státu xD.

      ALE, u finštiny je to štěstí, že je fakt těžká a finové si toho jsou vědomi :D. (a na tu těžkost jsou taky hrdí) Takže když napíšu někomu z Finska, že se finsky učím, tak mě nikdy neodbydou a povětšinou jsou ochotní naučit mě něco novýho :). Na to je dobrá stránka http://www.interpals.net kde si můžeš najít někoho z jakékoliv země a procvičit si tak jazyk :). Super pomocnou ruku při výběru jazyka podávají i stránky bbc http://www.bbc.co.uk/languages/ Dobré jsou stránky babbel.com duolingo.com nebo livemocha.com :D

      Snad tenhle dlouhý komentář není až moc vyčerpávající... :DD

      Vymazat
  4. Pěkný článek :) Já se aktivněji učím angličtinu a němčinu. Ze střední mám ještě hodně pasivní základy francouzštiny a z výšky pro změnu latiny. Z nějakého důvodu se mi románské jazyky hrozně blbě učí a tak je neovládám tolik, jak by třeba bylo vhodné.

    Nejvíce mě asi baví angličtina a to proto, že k ní mám vybudovaný nějaký vztah. Osobně mi nejvíce pomáhají americké seriály s anglickými titulky. Něco takového bych rád i na němčinu, ale nemohl jsem žádný vhodný vybrat. Tak snad se pak poštěstí.

    OdpovědětVymazat
  5. Ve škole se anglicky učím �� Ale i přes to všechno si myslím ze me toho víc "naučí" nějaká ta "appka" v AppStoru. A z vlastní zkušenosti vím ze "můžeš se anglicky učit jak chces, ale pokud máš špatného učitele, nic se nenaučíš" .. BTW: Ten článek o škole po tobě budu žádat dlouho ! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme dobrý zkušenosti, že? :D Bojím se, aby si to šílená nepřečetla xd

      Vymazat
  6. Zajímavý a dle mého velmi užitečný článek, kterých v dnešní době nikdy nebude napsáno dost. Důvody, proč se jazyky učit, jsou asi jasné a všichni s nimi souhlasíme, jak se ale pořádně učit, to už je něco docela jiného. Já se v současnosti uším angličtinu, němčinu, umím pár slovíček z japonštiny a do příštího roku plánuji kroužek francouzštiny, tak jen doufám, že to vyjde :)
    Musím říct, že například zmiňované lepení papírků mě vůbec nikdy nenapadlo a myslím, že ho určitě vyzkouším :)
    × tichyodpor.blogspot.cz ×

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, snažila jsem se to sepsat tak, aby to ostatním pomohlo, takže doufám, že to svůj účel splní :D. Papírky jsou super snad úplně na všechno, jednu dobu jsem si všude lepila matematický vzorečky xd. Jinak, držím palce s francouzštinou! :)

      Vymazat
  7. Taky jsem napsala před pár týdny podobný článek, dávám odkaz: http://pribehy-ode-mne.blog.cz/1511/jak-se-naucit-cizi-jazyk
    Já se učím čtyři jazyky. Ve škole angličtinu a němčinu, jako samouk finštinu a italštinu (a chci umět ještě minimálně dánštinu, norštinu a švédštinu :D). Němčina je katastrofální, ve finštině a italštině jsem začátečník, ale anglicky umím hodně dobře. Ráda třeba čtu anglicky, teď se chystám na The picture of Dorian Gray.
    Tvůj článek se mi hodně líbí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víš že jsi teprve druhej člověk na kterýho jsem narazila s tím, že se učí finsky? :D *highfive*
      Jinak, z tvýho blogu jsem málem chytila infarkt ( :D ), Lindsey, Lindsey, Lindsey!!!♥ ♥ ♥

      Vymazat

Děkuju za komentář! :)